کارخانه تولید مووتور آسانسور

موتور آسانسور، قطعاتی الکتریکی هستند که مانند تمام دستگاه های برقی مشابه ممکن است دچار خرابی شوند؛ لذا به رسیدگی و تعمیرات – نگهداری نیاز دارند. موتورهای آسانسورها از انواع مختلف به طور متوسط می توانند بین 30000 تا 40000 ساعت کار کنند و این بازه عملکردی به مدل موتور و برند آن بستگی دارد. با این حال برخی دلایل وجود دارند که باعث خرابی های زود هنگام در موتور آسانسور می شوند. مهم ترین عواملی که باعث خرابی موتور آسانسور می شوند به صورت زیر مطرح می شوند (سعی کرده ایم راه حل این مشکلات را نیز در ادامه برایتان عنوان کنیم.

 

1- اضافه بار الکتریکی یا Electrical Overload
اضافه بار یا جریان الکتریکی بیش از حد توان موتور، ناشی از جریان بیش از حد در سیم پیچ های موتور است که از جریان الکتریکی استاندارد که موتور می تواند آن را تحمل کند، بیشتر است. این اتفاق می تواند ناشی از ولتاژ اضافی منبع تغذیه باشد که در نتیجه، موتور آسانسور جریان بیشتری از منبع می کِشد. علت دیگر این پدیده ناشی از اتصال کوتاه هادی ها یا دو فاز شدن منبع ولتاژ است.

راه حل این مشکل، نصب محافظ موثر در مسیر جریان بیش از حد است تا بتواند جریان اضافه را تشخیص دهد و منبع برق را قطع می کند، بنابراین از اضافه بار الکتریکی جلوگیری می شود.

  

2- مقاومت کم
یکی از شایع ترین دلایل خرابی موتور آسانسور، مقاومت کم است که به سختی می توان این عامل را برطرف نمود. مقاومت کم، زمانی اتفاق می افتد که عایق سیم پیچ ها به دلیل گرمای بیش از حد، خوردگی سیم ها یا آسیب های فیزیکی، خراب شود. این خرابی ها باعث تخریب ایزولاسیون بین هادی ها یا سیم پیچ های موتور می شود که در نهایت، نشتی و اتصال کوتاه اتفاق می افتد و باعث خرابی موتور می شود.

راه حل مشکل فوق این است که عایق های موتور و قطعات آن باید از مواد مرغوب استفاده شود و قبل از اینکه گرمای بیش از حد مقاومت ها را خراب کند، جلو آن گرفته شود.

  

3- گرمای بیش از حد یا Over-Heating
جالب است بدانید حدود 55% از خرابی های موتور آسانسور ناشی از آسیب دیدگی عایق ها در موتور به دلیل گرمای بیش از حد رخ می دهد. این گرما ناشی از کیفیت ضعیف منبع برق یا محیط کاری با دمای بالا است. به ازای هر 10 درجه سانتی گراد که دمای موتور افزایش می یابد، عمر عایق 50 درصد کاهش می یابد.

راه حل این مشکل، خنک نگه داشتن موتور تا حد امکان است تا از خرابی های ناشی از گرمای زیاد جلوگیری شود.