موتور
موتور، قلب موتور آسانسور است. موتور، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و حرکت کابین آسانسور را تامین می نماید. موتورهای آسانسور معمولا بسته به نوع سیستم آسانسور مورد استفاده، موتورهای القایی AC یا موتورهای آهنربای دائم بدون چرخ دنده هستند. این موتورها، راندمان بالا و عملکرد قابل اعتمادی را ارائه می دهند.
       
سیستم قرقره یا سیستم کششی (Sheave and Pulley System)
سیستم قرقره که به سیستم کششی نیز معروف است، وظیفه پشتیبانی و هدایت کابین آسانسور را در امتداد شفت عمودی بر عهده دارد. این سیستم، از یک چرخ شیاردار و یک یا چند طناب کششی یا تسمه تشکیل شده است. موتور، توسط شیارهای فلکه کشش کابین آسانسور را با بلند کردن یا پایین آوردن طناب ها به حرکت در می آورد.
        
سیستم کنترل
سیستم کنترل، مغز موتور آسانسور است. سیستم کنترل، عملکرد آسانسور را مدیریت کرده و فرمان هایی را به موتور ارائه می دهد و ویژگی های ایمنی مختلف را مدیریت می کند. سیستم کنترل، موقعیت، سرعت و جهت آسانسور را کنترل کرده تا از حرکت صاف و دقیق بین طبقات اطمینان حاصل نماید. همچنین، سیستم کنترل، باز و بسته شدن درهای آسانسور را کنترل می کند.
       
مکانیزم ترمز
مکانیزم ترمز، یک ویژگی ایمنی می باشد که از حرکت کابین آسانسور در زمان عدم استفاده یا در مواقع اضطراری جلوگیری می کند. این مکانیزم، شامل ترمزهای اصطکاکی یا ترمزهای الکترومغناطیسی است که وقتی آسانسور ساکن شود، کار می کنند. هنگامی که موتور، فرمان حرکت آسانسور را دریافت می کند، مکانیزم ترمز، آزاد می شود.